Petkove zgodbe iz konservatorsko-restavratorskih delavnic
Risanje črt s čopičem
Ko smo v Konservatorsko-restavratorsko delavnico Goriškega muzeja prevzeli poslikano skrinjo z letnico 1795, so mojo pozornost najprej pritegnili poslikani ornamenti krogov, črt in pik. Črte so videti tako tanke, enakomerno široke in ravne, kot bi bile narisane s flomastrom. Slednjih pa v 18. stoletju seveda še ni bilo. Kako so torej narisali tako ravne črte, šestilno krožne in enakomerno široke? Na prvi pogled skoraj ni bilo opaziti, da so narisane s čopičem.
Zanimalo me je, kako nastanejo te črte, zato sem naredil nekaj poskusov rekonstrukcije naprav, ki so služile za risanje krogov. Najprej sem poskusil s šestilom, ki ga uporabljajo učitelji na tabli. Na krogu se je opazil začetek in konec, težko je bilo kontrolirati debelino in širino linije čopiča.
Nato sem poskusil s trakom. Čopič sem vpel v trak, v katerega sem vbodel žebljiček za določanje polmera kroga. Risba je nastala težje kot s šestilom, saj je trak malenkostno nihal pri prehodu celega kroga. Tudi v tem primeru je viden začetek in zaključek kroga.
Kot tretjo varianto sem narezal lesene paličice in jih vpel tako, da je mogoče regulirati polmer kroga. Poleg tega sem ošilil eno od paličic, ki je služila kot distančnik. Na ta način sem uspel narisati enakomerno debelo črto. Celoten postopek je prikazan z video filmom.
Na skrinji so vidni vbodi žebljička, ki je določal središče krogov. Nekaj podobnega moji napravi so najverjetneje včasih uporabljali za risanje enakomerno širokih krožnih črt s čopičem.
Davorin Pogačnik
Obvestilo: Vila Bartolomei za 1. maj zaprta
Grof Silverio de Baguer in Goriška brda
Muzejski torkov večer: Mandala skozi objektiv kamere Andreja B. Mlakarja
Obvestilo: To nedeljo bo MZ Pristava zaprta
O grofu de Baguerju in Goriški grofiji na simpoziju v Vipolžah
Muzejski torkov večer: zGodbe generacij
Muzejski torkov večer: Ohranjanje naravnega bogastva Vipavske doline in Krasa